Takken

Scout ben je voor het leven!
Bij Scouts Ninove maken we onderscheid tussen verschillende leeftijdsgroepen (takken):

Kapoenen (6 – 8 jaar)

Het leven van een kapoen is er één vol spel, fantasie, creativiteit en expressie. Spelenderwijs en ongedwongen ontdekken we samen met hen de wereld. De leiding gaat hierbij uit van het kind zelf, van wat hen boeit en aanspreekt. Van een namiddag gezelschapspellen spelen tot een heuse ontdekkingstocht door de natuur, alles komt aan bod!

Vergaderingen gaan normaal steeds door op zondagnamiddag van 14:00 tot 17:00, tenzij anders vermeld in het ‘t Boeksken.

Welpen (8 – 11 jaar)

Vanuit de kapoenen groeit een scout door naar de welpen. Het is typisch voor welpen dat ze zelf dingen leren doen. Ze krijgen ruimte en kansen om dingen uit te proberen en van elkaar te leren. De werking wordt ingekleed met verhalen en fantasie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het Jungleboek (vandaar de naam). Zo komt het dat vaste kleine groepen “nesten” genoemd worden.

Onze vergadering gaat normaal steeds door op zondagnamiddag van 14:00 tot 17:00. In deze drie uur doen wij van allerlei leuke dingen… Als het mooi weer is gaan wij naar het park of naar het bos of spelen we een groot stadsspel. Maar, in geval van slecht weer, kunnen we steeds terecht in ons groot welpenlokaal. Neem zeker ook eens een kijkje in ‘t Boeksken om op de hoogte te zijn van de komende vergaderingen.

Jongverkenners (11 – 14 jaar)

Jongverkenners trekken er graag op uit in de natuur of verkennen hun buurt. Op tentenkamp koken ze hun eigen potje. In vaste patrouilles werken ze samen en nemen ze initiatieven: van kattekwaad tot leuker. Jongverkenners krijgen een waaier van mogelijkheden om mee te beslissen, zelf de handen uit de mouwen te steken en allerlei vaardigheden onder de knie te krijgen. Stilaan leren ze dat scouting niet stopt als de vergadering is afgelopen. Ze groeien door tot een zelfstandige scout.

Onze vergadering gaat normaal steeds door op zaterdagavond van 18:30 tot 19:30 en zondagnamiddag van 14:00 tot 17:00 tenzij anders vermeld in ‘t Boeksken.

Verkenners (14 – 17 jaar)

Bij de verkenners is er ruimte voor grotere projecten. Met de groep een snuifje avontuur realiseren, of uitgedaagd worden door elkaar. Vanuit eigen interesses op zoek gaan naar zichzelf tussen soortgenoten. Dit door typische activiteiten of door een experiment waaraan verkenners in kleine groepjes mee voorbereiden. In hun ‘parlement’ maken ze regelmatig afspraken en evalueren ze hun werking.

Jinners (17 jaar)

Jin, Jij en Ik een Noodzaak. Jins leven één jaar intens samen in hun jintak. In hun eigen ‘jonge’ stijl werken ze gekke activiteiten, projecten en zelfs hun kamp uit. Ze staan gedurende hun jinjaar afwisselend bij de jongere takken, om de takken en de leidingsgroep beter te leren kennen. Al doende leren ze zo samenwerken en verantwoordelijkheid opnemen. Hieruit groeit engagement voor de groep en voor de samenleving.

Neem zeker ook eens een kijkje in ‘t Boeksken om op de hoogte te zijn van de komende jinvergaderingen, alsook de gewone vergaderingen op zaterdagavond en zondagnamiddag.

Voortrekkers (18+)

Veel jonge scouts dromen van de breedgeschouderde VT’s, die recht door zee varen en het spies punt van hun wet en hun belofte volgen. Voortrekkers kijken niet meer om, hun blik is gevestigd op dat ene: ‘dienen‘, gelijk wie en gelijk waar: dienen.

Waar wij eens als makkers streden…

Onze horde VT’s wordt in toom gehouden door de groepsleiding.
VT-activiteiten worden verzorgd door de oubaas en minibaas.

Oudscouts

Scouts Ninove heeft ook een Oudscouts werking! Voor meer informatie met betrekking tot onze oudscouts kan u terecht bij Roger Duym bereikbaar via mail met het contactformulier.